Saturday, February 11, 2017

Perahu Layar.
Apabila saya paparkan tentang perahu layar atau budaya belayar di kalangan pelaut Melayu di zaman silam, Maka ramai orang akan membayangkan perahu layar moden yang nilainya juta juta ringgit seperti Naga Pelangi II yang harganya rm 4 juta,

Yang itu memang kita tak mampu. Yang saya maksudkan hanyalah perahu layar kecil bersaiz 21 kaki hingga 25 kaki panjang. Itu pun sudah memadai untuk belayar di pesisir pantai di Selat Melaka.
Kosnya?

Saya sudah pernah membina 6 buah perahu, 2 perahu kayu dan 4 buah perahu fibreglass .
Perahu kayu sepanjang 20 kaki waktu saya buat dulu kosnya sekitar rm 1000, sekarang mungkin 2 kali ganda sekitar rm 2000.

Itu pun tak perlu guna kayu chengal , cukuplah kayu dan papan meranti masak. Pun boleh tahan beberapa tahun kalau dijaga dengan baik. Kapal yang dibuat dari kayu chengal atau belian tu memanglah tahan lama , sampai 20 tahun pun boleh.

Nak tahan lagi guna meranti masak dan salut fibreglass . Dengan itu ia memiliki berat yang cukup dan momentum yang baik. Kalau fibreglasss saja pun boleh tapi momentumnya kurang baik sebab agak ringan.
Denga buatan kayu , maka ia mengiikut lentikan papan dan menghasilkan sifat aerodinamik yang sangat baik ,ditambah pula dibina mengikut model perahu pinis Terengganu seperti Naga Pelangi II . Walau pun kecil dan panjangnya cuma 21 kaki atau 25 kaki , tapi tetap boleh dibuat perahu pinis .

Ada faedah ke budaya belayar ni? Bukankah membazir sahaja.?
1. Daripada anak anak muda kita dok merempit motosikal dijalan raya, lebih baik anak muda kita merempit dengan perahu layar seperti cadangan Ain Adiyna, sekurang kurangnya merka dapat mewarisi skill datok nenek mereka dahulu kala walaupun sekadar hobi.

2.Bila ditubuhkan banyak kelab perahu layar, maka akan timbul satu industri baru yang boleh mewujudkan peluang pekerjaan kepada anak anak muda kita yang berminat.

3. Bila industri dah semakin rancak , maka akan timbul pula industri pembinaan perahu layar tradisional , juga mampu menjana peluang ekonomi kepada anak muda dan usahawan kita.

4.Juga boleh diwujudkan pakej pelancungan belayar sebagai salah satu alternatif pelancungan atau percutian. Kalau banana boat pun boleh buat duit di pantai di Pangkor dan PD,tak kan pakej perahu layar tak boleh dapat sambutan kot. Tentu ada juga yang berminat.

5.Kot dah banyak modal boleh buat kapal layar tradisional pula, siap pakej percutian belayar 3 hari 2 malam .Juga pakej pelayaran dari Langkawi ke Penang, Dari Penang ke Pangkor misalnya.
Mungkin ada yang berpendapat ini semua tradisi lama yang dah kolot dan tak sesuai di zaman moden.
Kot nak tahu di New Zealand dan Australia sana bersepah kelab perahu layar mereka.
Sorang gang saya pun joint sama sama belayar dengan kapal layar tradisional Orang Maori dari New Zealand ke Australia. Ni tak lama lagi katanya nak belayar lagi. 

Adakah ini hanya sesuai untuk orang bawahan , contohnya nelayan atau kaki pancing ?
>>kot nak tahu , gang saya yang belayar dengan pelayar Maori di New Zealan tu adalah orang profesional yang berkerja sebagai pakar Micro boilogist di Auckland, New Zealan , bukan orang sebartangan .

Gambar bawah :
Beberapa buah perahu layar Port Klang Yatch Clu

No comments:

Post a Comment