Saturday, February 11, 2017

Mengapa filem melayu gagal di antarabangsa

oleh Rjuna.

Pada pendapat saya ada banyak perkara yang menyebabkan filem2 melayu ini sukar menembusi dunia antarabangsa...

1.MUTU.

Sejak zaman P.Ramlee yang melayakkan nya memenangi award peringkat Asia pada 1 masa dulu filem2 melayu tidak kelihatan atau mampu berjaya di luar Malaysia.
Perlu di akui mutu filem melayu amat rendah dan cerita2 yang tidak dapat di terima di pasaran luar kecuali pasaran tempatan.

Pengarah filem2 kita biasanya akan melonggokkan filem genre sama,pelakun sama dan siri yang sama seperti mana Anak Mami, Jangan Pandang....,Gangsterism dan lain2 .
Walau jenis sekuel ujud di kalangan filem2 luar tetapi kita seperti mengulang sesuatu yang sama sedangkan mereka tidak.

Kedua penerbit dan pengarah tidak mahu mengambil risiko.Mereka ibarat penjual yang mahu menjual apa yang pembeli (penonton) mahu.Jika penonton suka Saiful Apek hero maka ini yang mereka akan beri kerana mereka membuat filem untuk untung dan bukan untuk pasaran antarabangsa walaupun saya perlu akui CicakMan mampu di ketengahkan pada peringkat antarabangsa.

Sama juga seperti siri2 filem Anak Mami di mana penerbit dan pengarah sanggup terlibat kerana percaya ini yang menonton mahu dan cukup sekadar filem picisan begini lepas target di pawagam.Mereka tidak buat filem untuk layak di pertandingakn di Festival filem antarabangsa.

Tidak di nafikan terdapat banyak filem bermutu baik seperti filem Puteri Gunung Ledang,Merong Mahawangsa,Pensil dan lain2 tetapi filem begini mati kerana sikap penonton2 sendiri yang tidak sukakan filem berat dan perlu berfikir.Masyarakat perfileman sekarang cuma mahu filem santai dan mudah saja.
Penerbit filem yang menyedari hal ini tidak berani mengambil risiko untuk mencuba membuat filem bermutu dan bajet besar kerana risiko ini..

Penerbit dan pengarah menjadi tukang masak yang akan memasak menu cincai asalkan dapat di makan dan di jual.Memasak makanan bermutu dan mahal belum tentu akan menarik pelanggan kerana selera mereka yang pelik ini.Filem Astro seperti The Journey dan Ola Bola adalah contoh di mana kita mampu membuat filem baik dan bermutu yang sesuai dengan budaya tetapi tidak ramai kaum melayu yang menonton filem ini kerana masih terlekat dengan ras.Mungkin ada yang tidak tahu bahawa film Journey telah mengutip box office sebanyak RM17.16 juta dengan bajet RM3 juta saja !!

2.KESUKARAN UNTUK BERKEMBANG IDEA.

Jika di ambil contoh filem India dan tamil mahu telugu maka di India mereka bebas dalam pembikinan filem.Mereka mampu membuat cerita politik dengan menunjukkan penyelewengan kuasa,penipuan dan lain2.Mereka akan menunjukkan kisah polis yang rasuah, bab agama serta kasta.Kebebasan ini menjadikan mereka mempunyai banyak tema untuk di tunjukkan.Perkara begini sukar di Malaysia kerana negara majmuk dan filem berhadapan risiko di tahan tayangan nya jika ada unsur2 begini.

Dalam filem tamil ada cerita mengenai kanak2 yang mengidam makan pizza lalu cerita ini di kembangkan dengan masalaah setinggan dan lain2.Ini bolih anda saksikan dalam filem 'Kakka Muttai"
Dalam filem Azhagarsamiyin Kudrai pula filem ini mengisahkan mengenai kehilangan seekor kuda yang bakal menjadi mas kawin pemilik nya bagaimana dia berusaha mencari kuda itu yang di jumpai dan di jadikan milik keagamaan olih kampong lain..

Begitu juga filem Lagaan mengenai kriket dan murid OKU dalam Tere Zameen Paar.Kedua contoh ini adalah filem hindi lakunan Amir Khan.
Mungkin ada yang berpendapat bahawa tidak susah untuk penerimaan filem hindi dan tamil kerana peminat mereka ada di malaysia tetapi kita perlu tahu bahawa peminat ini di ujudkan hasil filem bermutu sebelum ini dan bukan nya mereka jatuh dari langit.

Filem Singapura seperti I No Stupid, Ah Boy To Men juga mendapat sambutan baik di Malaysia sedangkan bidang perfileman kita lebih besar dan lama dari mereka berdasarkan teknologi dan sejarah sebelum merdeka.
Tetapi kita kelihatan ketinggalan di belakang mereka.Masaalah kaum bukan nya 1 faktor kerana kita gagal untuk menembusi dan memikat hati Indonesia dan Brunei sendiri walau keduanya negara bolih memahami bahasa kita.

3.FILEM ITU UNIVERSAL:

Bahasa sebenarnya bukan 1 alasan untuk kejayaan filem.Yang penting adalah mutu dan minat atas filem itu.Kita menyanyi dan bersiul lagu Dilwale tetapi berapa ramai yang memahami maksudnya ?
Filem tamil lakunan Rajnikhanth iaitu Muthu menjadi hits dan kegilaan di Jepun pada 1995.Film ini di tayangkan selama 182 hari di negara itu dengan membuat pungutan 200 juta Yen.

Ianya menjadi pintu untuk masyarakat Jepun mengenali India dan malah mereka turut meminati lagu2 filem ini.Secara tidak langsung Muthu membawa masuk lebih ramai pelancong Jepun ke India selepas menonton filem tersebut .Adakah orang Jepun memahami bahasa tamil dan adakah ini menjadi halangan ?
Afrika.Arab juga telah di kunjungi filem2 tamil dan hindi kerana penggemarnya telah pun ada.Semuanya berkaitan mutu filem dan mampu memberikan apa yang penonton antarabangsa mahu kerana mereka mahukan kelainan di samping mahu melihat pemandangan,kebudayaan,cara hidup dan lain2 elemen yang tidak ada di negara mereka..

Siapa mahu lihat filem mengenai Mak Datin dan Datuk serta skandal2 dan cerita hasad dengki dalam genre filem melayu era kini.
Dan tajuk filem saja kadang2 mampu kita membatalkan hasrat ke pawagam..'SuamiKu jatuh dari Tingkat 26 ' konon nya...

4.BAKAT DAN KEMAMPUAN..

Pelakun yang di katakan pelakun adalah mereka yang mampu menjiwai watak dengan naturalnya.Pada era zaman filem hitam putih Siput Sarawak dan Salleh Kamil sering di maki hamun dan di ludah jika ada yang terserempak dengan mereka di atas jalan kerana orang ramai percaya mereka memang jahat.
Sama juga dengan pelakun2 watak negatif lain..Mak Dara adalah contoh yang masih di kenang hingga hari ini kerana lakunan nya dan ini membuktikan lakuna mereka berkesan.

Saya suka membawa anda semua melihat bagaimana pelakun luar negara berlakun.Mereka sanggup duduk dan memerhati pengemis sebelum menjiwai watak tersebut dengan berkaki ayam,merayau dan selongkar tong sampah demi menghidupkan peranan yang di berikan.
Di Malaysia saya masih tersenyum bila teringat lakunan Anzalna dalam 1 drama yang menjadi peminta sedekah yang gila tetapi masih lawa mekapnya.

Terdapat juga pelakun2 kita yang jika berlakun hanya mahukan watak Datin saja.
Dalam hal ini saya salute kepada pelakun wanita lama seperti Fauziah Nawi,Wan Maimunah kerana tidak memilih dan mampu menjiwai watak dengan baik.

Saya merasakan filem kita mampu pergi jauh tetapi perlu perlahan2 dengan adanya keberanian,skrip atau jalan cerita yang mampu di ketengahkan di peringkat antarabangsa serta usahama dengan syarikat2 luar..
Jika ada Ong Bak dari Thailand kita mampu keluarkan filem seni pertahankan diri kita yang setanding cuma perkara2 seperti stunt,CGI,teknikal,sudut kamera dan lain juga perlu di tambah baik.Dan yang penting arus perubahan juga perlu ada pada penonton2 semua untuk sama2 membangunkan industri perfileman.

No comments:

Post a Comment