oleh Rjuna.
Pada pendapat saya ada banyak perkara yang menyebabkan filem2 melayu ini
sukar menembusi dunia antarabangsa...
1.MUTU.
Sejak zaman P.Ramlee yang melayakkan nya memenangi award peringkat Asia pada 1 masa
dulu filem2 melayu tidak kelihatan atau mampu berjaya di luar Malaysia.
Perlu di akui mutu filem melayu amat rendah dan cerita2 yang tidak dapat di
terima di pasaran luar kecuali pasaran tempatan.
Pengarah filem2 kita biasanya akan melonggokkan filem genre sama,pelakun
sama dan siri yang sama seperti mana Anak Mami, Jangan Pandang....,Gangsterism
dan lain2 .
Walau jenis sekuel ujud di kalangan filem2 luar tetapi kita seperti mengulang
sesuatu yang sama sedangkan mereka tidak.
Kedua penerbit dan pengarah tidak mahu mengambil risiko.Mereka ibarat
penjual yang mahu menjual apa yang pembeli (penonton) mahu.Jika penonton suka
Saiful Apek hero maka ini yang mereka akan beri kerana mereka membuat filem
untuk untung dan bukan untuk pasaran antarabangsa walaupun saya perlu akui
CicakMan mampu di ketengahkan pada peringkat antarabangsa.
Sama juga seperti siri2 filem Anak Mami di mana penerbit dan pengarah sanggup
terlibat kerana percaya ini yang menonton mahu dan cukup sekadar filem picisan
begini lepas target di pawagam.Mereka tidak buat filem untuk layak di
pertandingakn di Festival filem antarabangsa.
Tidak di nafikan terdapat banyak filem bermutu baik seperti filem Puteri
Gunung Ledang,Merong Mahawangsa,Pensil dan lain2 tetapi filem begini mati
kerana sikap penonton2 sendiri yang tidak sukakan filem berat dan perlu
berfikir.Masyarakat perfileman sekarang cuma mahu filem santai dan mudah saja.
Penerbit filem yang menyedari hal ini tidak berani mengambil risiko untuk
mencuba membuat filem bermutu dan bajet besar kerana risiko ini..
Penerbit dan pengarah menjadi tukang masak yang akan memasak menu cincai
asalkan dapat di makan dan di jual.Memasak makanan bermutu dan mahal belum
tentu akan menarik pelanggan kerana selera mereka yang pelik ini.Filem Astro seperti The Journey dan Ola Bola adalah contoh di mana kita
mampu membuat filem baik dan bermutu yang sesuai dengan budaya tetapi tidak
ramai kaum melayu yang menonton filem ini kerana masih terlekat dengan ras.Mungkin ada yang tidak tahu bahawa film Journey telah mengutip box office
sebanyak RM17.16 juta dengan bajet RM3 juta saja !!
2.KESUKARAN UNTUK BERKEMBANG IDEA.
Jika di ambil contoh filem India dan tamil mahu telugu maka di India mereka
bebas dalam pembikinan filem.Mereka mampu membuat cerita politik dengan menunjukkan
penyelewengan kuasa,penipuan dan lain2.Mereka akan menunjukkan kisah polis yang
rasuah, bab agama serta kasta.Kebebasan ini menjadikan mereka mempunyai banyak
tema untuk di tunjukkan.Perkara begini sukar di Malaysia kerana negara majmuk dan filem berhadapan
risiko di tahan tayangan nya jika ada unsur2 begini.
Dalam filem tamil ada cerita mengenai kanak2 yang mengidam makan pizza lalu
cerita ini di kembangkan dengan masalaah setinggan dan lain2.Ini bolih anda
saksikan dalam filem 'Kakka Muttai"
Dalam filem Azhagarsamiyin Kudrai pula filem ini mengisahkan mengenai
kehilangan seekor kuda yang bakal menjadi mas kawin pemilik nya bagaimana dia
berusaha mencari kuda itu yang di jumpai dan di jadikan milik keagamaan olih
kampong lain..
Begitu juga filem Lagaan mengenai kriket dan murid OKU dalam Tere Zameen
Paar.Kedua contoh ini adalah filem hindi lakunan Amir Khan.
Mungkin ada yang berpendapat bahawa tidak susah untuk penerimaan filem hindi
dan tamil kerana peminat mereka ada di malaysia tetapi kita perlu tahu bahawa
peminat ini di ujudkan hasil filem bermutu sebelum ini dan bukan nya mereka
jatuh dari langit.
Filem Singapura seperti I No Stupid, Ah Boy To Men juga mendapat sambutan
baik di Malaysia sedangkan bidang perfileman kita lebih besar dan lama dari
mereka berdasarkan teknologi dan sejarah sebelum merdeka.
Tetapi kita kelihatan ketinggalan di belakang mereka.Masaalah kaum bukan nya 1
faktor kerana kita gagal untuk menembusi dan memikat hati Indonesia dan Brunei
sendiri walau keduanya negara bolih memahami bahasa kita.
3.FILEM ITU UNIVERSAL:
Bahasa sebenarnya bukan 1 alasan untuk kejayaan filem.Yang penting adalah mutu
dan minat atas filem itu.Kita menyanyi dan bersiul lagu Dilwale tetapi berapa
ramai yang memahami maksudnya ?
Filem tamil lakunan Rajnikhanth iaitu Muthu menjadi hits dan kegilaan di Jepun
pada 1995.Film ini di tayangkan selama 182 hari di negara itu dengan membuat
pungutan 200 juta Yen.
Ianya menjadi pintu untuk masyarakat Jepun mengenali India dan malah mereka
turut meminati lagu2 filem ini.Secara tidak langsung Muthu membawa masuk lebih
ramai pelancong Jepun ke India selepas menonton filem tersebut .Adakah orang
Jepun memahami bahasa tamil dan adakah ini menjadi halangan ?
Afrika.Arab juga telah di kunjungi filem2 tamil dan hindi kerana penggemarnya
telah pun ada.Semuanya berkaitan mutu filem dan mampu memberikan apa yang
penonton antarabangsa mahu kerana mereka mahukan kelainan di samping mahu
melihat pemandangan,kebudayaan,cara hidup dan lain2 elemen yang tidak ada di
negara mereka..
Siapa mahu lihat filem mengenai Mak Datin dan Datuk serta skandal2 dan cerita
hasad dengki dalam genre filem melayu era kini.
Dan tajuk filem saja kadang2 mampu kita membatalkan hasrat ke pawagam..'SuamiKu
jatuh dari Tingkat 26 ' konon nya...
4.BAKAT DAN KEMAMPUAN..
Pelakun yang di katakan pelakun adalah mereka yang mampu menjiwai watak dengan
naturalnya.Pada era zaman filem hitam putih Siput Sarawak dan Salleh Kamil
sering di maki hamun dan di ludah jika ada yang terserempak dengan mereka di
atas jalan kerana orang ramai percaya mereka memang jahat.
Sama juga dengan pelakun2 watak negatif lain..Mak Dara adalah contoh yang masih
di kenang hingga hari ini kerana lakunan nya dan ini membuktikan lakuna mereka
berkesan.
Saya suka membawa anda semua melihat bagaimana pelakun luar negara
berlakun.Mereka sanggup duduk dan memerhati pengemis sebelum menjiwai watak
tersebut dengan berkaki ayam,merayau dan selongkar tong sampah demi
menghidupkan peranan yang di berikan.
Di Malaysia saya masih tersenyum bila teringat lakunan Anzalna dalam 1 drama
yang menjadi peminta sedekah yang gila tetapi masih lawa mekapnya.
Terdapat juga pelakun2 kita yang jika berlakun hanya mahukan watak Datin saja.
Dalam hal ini saya salute kepada pelakun wanita lama seperti Fauziah Nawi,Wan
Maimunah kerana tidak memilih dan mampu menjiwai watak dengan baik.
Saya merasakan filem kita mampu pergi jauh tetapi perlu perlahan2 dengan
adanya keberanian,skrip atau jalan cerita yang mampu di ketengahkan di
peringkat antarabangsa serta usahama dengan syarikat2 luar..
Jika ada Ong Bak dari Thailand kita mampu keluarkan filem seni pertahankan diri
kita yang setanding cuma perkara2 seperti stunt,CGI,teknikal,sudut kamera dan
lain juga perlu di tambah baik.Dan yang penting arus perubahan juga perlu ada pada
penonton2 semua untuk sama2 membangunkan industri perfileman.
No comments:
Post a Comment